Percepcja wzrokowa jest to zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, które znajdują się w polu widzenia człowieka. Pozwala zrozumieć nam otaczającą nas rzeczywistość. Bodźce te są interpretowane w zależności od doświadczeń. Nie chodzi więc o samą zdolność widzenia, ale o przetwarzanie przez mózg tego, co widzimy. Gdy nie jest odpowiednio dobrze rozwinięta, zapowiada olbrzymie kłopoty w nauce.

Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową na materiale obrazkowym:

  • rozpoznawanie kształtów, wielkości, koloru,
  • dobieranie par jednakowych figur, znaków, obrazków,
  • kierunkowość, stosunki przestrzenne (położenie w przestrzeni): prawa, lewa, niżej, wyżej, pod, nad, obok, w prawym rogu, itp.
  • różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni, co jest blisko a co daleko?
  • sekwencyjność (układy), np. dorysuj dalszy ciąg, znajdź taki sam ciąg znaków, obrazków,
  • wytnij obrazki i ułóż historyjkę według kolejności wydarzeń,
  • odszukaj identyczny wzór,
  • układanie wg wzoru,
  • układanie z pamięci,
  • składanie pociętych obrazków,
  • układanie puzzli, układanek, obrazków, wzorów,
  • uzupełnianie braków na obrazkach,
  • wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami,
  • podział przedmiotów na grupy np. rośliny, zwierzęta, owoce itp.
  • zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka,
  • zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów,
  • rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów,
  • historyjki obrazkowe – porządkowanie obrazków w kolejności,
  • rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach,
  • układanie puzzli, układanek, obrazków, wzorów,
  • zapamiętywanie elementów eksponowanego obrazka,
  • rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,
  • przerysowanie prostych figur i kształtów.

Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową na materiale literowym:

  • wśród wyrazów ukryła się sylaba „ –da”, odszukaj ją i otocz pętlą,
  • czym różnią się przedstawione poniżej wyrazy? np. wanna-manna,
  • dobierz w pary wielkie i małe litery, np.: O – o,
  • zapamiętywanie eksponowanych liczb, cyfr,
  • odtwarzanie ich w odwrotnej kolejności (od końca),
  • rozpoznawanie kształtu liter- wyszukiwanie ich wśród innych liter poprzez wykreślanie, zaznaczanie, wycinanie ich z gazety, wylepianie plasteliną, kolorowym papierem, pisanie po biurku, w powietrzu,
  • dobieranie w pary (wielka-mała, drukowana-pisana),
  • dopasowywanie liter do obrazka,
  • tworzenie wyrazów z rozsypanek literowych, sylabowych.
  • tworzenie nowych wyrazów poprzez dodanie lub zabranie litery,
  • tworzenie sylab otwartych, zamkniętych, ze zbiegiem spółgłosek z wykorzystaniem ruchomego alfabetu,
  • ćwiczenia w czytaniu sylabami,
  • wyszukiwanie takich samych sylab wśród podanych wyrazów,
  • wyszukiwanie wyrazów z tą sama wskazaną sylabą,
  • tworzenie wyrazów z rozsypanek sylabowych.
  • wyszukiwanie w podanych wyrazach innych ukrytych wyrazów (np. serce-ser, słońce- słoń itd.),
  • uzupełnianie wyrazów brakującymi literami, sylabami (wyrazy z lukami),
  • uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami,
  • dobieranie do podanych obrazków właściwych podpisów,
  • uzupełnianie luk w podpisach pod obrazkami,
  • rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek,
  • układanie zdań z rozsypanek wyrazowych,
  • segregowanie zdań pod względem kolejności,
  • wyszukiwanie w przygotowanym tekście błędów literowych oraz skreślanie wyrazów niepotrzebnych,
  • pisanie z pamięci,
  • pisanie ze słuchu.