Percepcja wzrokowa jest to zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, które znajdują się w polu widzenia człowieka. Pozwala zrozumieć nam otaczającą nas rzeczywistość. Bodźce te są interpretowane w zależności od doświadczeń. Nie chodzi więc o samą zdolność widzenia, ale o przetwarzanie przez mózg tego, co widzimy. Gdy nie jest odpowiednio dobrze rozwinięta, zapowiada olbrzymie kłopoty w nauce.
Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową na materiale obrazkowym:
- rozpoznawanie kształtów, wielkości, koloru,
- dobieranie par jednakowych figur, znaków, obrazków,
- kierunkowość, stosunki przestrzenne (położenie w przestrzeni): prawa, lewa, niżej, wyżej, pod, nad, obok, w prawym rogu, itp.
- różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni, co jest blisko a co daleko?
- sekwencyjność (układy), np. dorysuj dalszy ciąg, znajdź taki sam ciąg znaków, obrazków,
- wytnij obrazki i ułóż historyjkę według kolejności wydarzeń,
- odszukaj identyczny wzór,
- układanie wg wzoru,
- układanie z pamięci,
- składanie pociętych obrazków,
- układanie puzzli, układanek, obrazków, wzorów,
- uzupełnianie braków na obrazkach,
- wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami,
- podział przedmiotów na grupy np. rośliny, zwierzęta, owoce itp.
- zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka,
- zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów,
- rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów,
- historyjki obrazkowe – porządkowanie obrazków w kolejności,
- rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach,
- układanie puzzli, układanek, obrazków, wzorów,
- zapamiętywanie elementów eksponowanego obrazka,
- rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,
- przerysowanie prostych figur i kształtów.
Przykłady ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową na materiale literowym:
- wśród wyrazów ukryła się sylaba „ –da”, odszukaj ją i otocz pętlą,
- czym różnią się przedstawione poniżej wyrazy? np. wanna-manna,
- dobierz w pary wielkie i małe litery, np.: O – o,
- zapamiętywanie eksponowanych liczb, cyfr,
- odtwarzanie ich w odwrotnej kolejności (od końca),
- rozpoznawanie kształtu liter- wyszukiwanie ich wśród innych liter poprzez wykreślanie, zaznaczanie, wycinanie ich z gazety, wylepianie plasteliną, kolorowym papierem, pisanie po biurku, w powietrzu,
- dobieranie w pary (wielka-mała, drukowana-pisana),
- dopasowywanie liter do obrazka,
- tworzenie wyrazów z rozsypanek literowych, sylabowych.
- tworzenie nowych wyrazów poprzez dodanie lub zabranie litery,
- tworzenie sylab otwartych, zamkniętych, ze zbiegiem spółgłosek z wykorzystaniem ruchomego alfabetu,
- ćwiczenia w czytaniu sylabami,
- wyszukiwanie takich samych sylab wśród podanych wyrazów,
- wyszukiwanie wyrazów z tą sama wskazaną sylabą,
- tworzenie wyrazów z rozsypanek sylabowych.
- wyszukiwanie w podanych wyrazach innych ukrytych wyrazów (np. serce-ser, słońce- słoń itd.),
- uzupełnianie wyrazów brakującymi literami, sylabami (wyrazy z lukami),
- uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami,
- dobieranie do podanych obrazków właściwych podpisów,
- uzupełnianie luk w podpisach pod obrazkami,
- rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek,
- układanie zdań z rozsypanek wyrazowych,
- segregowanie zdań pod względem kolejności,
- wyszukiwanie w przygotowanym tekście błędów literowych oraz skreślanie wyrazów niepotrzebnych,
- pisanie z pamięci,
- pisanie ze słuchu.