Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania stwierdzane u ucznia, pomimo stosowania standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Dysleksja pochodzi od przedrostka dys-, który w języku łacińskim oznacza brak czegoś, trudność, niemożność, oraz od czasownika lego- „czytam”.
Terminologia:
Dysleksja rozwojowa – zespół specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
Dysleksja – specyficzne trudności w czytaniu, zaburzenia tempa i techniki czytania oraz rozumienia treści.
Dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni.
Dysgrafia – trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma.
Dyskalkulia – problemy w opanowaniu wiadomości matematycznych.
Przyczyny dysleksji:
– dziedziczność (geny w chromosomach 1, 6, 15),
– nieprawidłowy przebieg ciąży i porodu (niedotlenienie, niedożywienie, nadprodukcja testosteronu, uszkodzenia mechaniczne, wylewy sródczaszkowe),
– zmiany anatomiczne i zaburzenia układu nerwowego (zakłócenie neurotransmisji na różnych poziomach centralnego układu nerwowego, zakłócenie przetwarzania informacji w podsystemach wielkokomórkowych),
– zaniedbania środowiskowe,
– brak właściwej stymulacji,
– zaburzenia rozwoju funkcji stanowiących podstawę nabywania złożonych czynności do których należą czytanie i pisanie.
Jakich obszarów dotyczy dysleksja:
– analizy i syntezy funkcji wzrokowej, pamięci wzrokowej oraz symboli graficznych,
– analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej sekwencyjnej i bezpośredniej,
– funkcji językowych,
– motoryki
– lateralizacji (przewagi stronnej ciała),
orientacji w kierunkach i przestrzeni,
współdziałania, czyli integracji ww. procesów.
Co przyczynia się do powstawania dysleksji:
– zabawy manipulacyjne – zbyt mała ich ilość, kupowanie dzieciom gotowych zabawek, preferowanie biernego typu rozrywki,
– ćwiczenia grafomotoryczne – dzieci coraz mniej czasu poświęcają na rysowanie; a w szkole na pisanie,
– ćwiczenie uwagi i pamięci słuchowej, funkcji językowych i wyobraźni – dzieciom nie czyta się codziennie na głos,
– ćwiczenia motoryki dużej i równowagi – mała ilość zabaw ruchowych,
– czytanie książek – zdobywanie informacji bez wysiłku i szybciej z przekazów wizualnych,
– właściwe wzorce zachowań i motywacja do czytania – dzieci rzadko lub nigdy nie widzą swoich rodziców czytających książki, najczęściej oglądają telewizję.
Zjawiska patomechanizmu dysleksji:
– rozszerzanie się zakresu trudności na więcej przedmiotów szkolnych i rozleglejsze obszary aktywności życiowej.
– nawarstwianie się zaburzeń, na zaburzenia pierwotne rozwoju psychomotorycznego (dysfunkcje poznawcze i motoryczne) nakładają się zaburzenia wtórne (funkcje emocjonalno – motywacyjne) oraz osobowości (obniżenie poczucia własnej wartości, niestabilność samooceny).
– kompensowanie zaburzeń i redukcja niektórych trudności – postępuje wraz z wiekiem i dojrzewaniem centralnego układu nerwowego oraz z usprawnianiem funkcji psychomotorycznych uczestniczących w czytaniu i pisaniu.
– utrzymywanie się gotowości do nawrotu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – szczególnie w sytuacjach zaniechania pracy nad problemem i braku samokontroli podczas pisania, a także w sytuacji stresu
Objawy dysleksji
- w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym
- opóźniony rozwój ruchowy – obniżone napięcie mięśniowe, późno zaczynają raczkować, chodzić, trudności z utrzymaniem równowagi,
- mała sprawność ruchowa – mało zręczne, nieporadne w samoobsłudze,
- opóźniony rozwój mowy – później wypowiadają pierwsze słowa, problemy z budowaniem zdań,
- dłuższe utrzymywanie się pierwotnych odruchów wrodzonych.
- W wieku przedszkolnym (3-5 lat)
- opóźniony rozwój ruchowy,
- mała sprawność ruchowa całego ciała, a szczególnie rąk – słabo biega, trudności w utrzymywaniu równowagi, zapinaniu guzików, nawlekaniu korali, trzymaniu kredki,
- słaba koordynacja wzrokowo – ruchowa, opóźniony rozwój mowy,
- zaburzenia postrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej.
- w wieku 6-7 lat (klasa 0)
- trudności z wymową,
- trudności w zapamiętywaniu wierszyków i piosenek,
- trudności w odróżnianiu podobnych głosek, wydzielaniu i łączeniu sylab,
- trudności w wyróżnianiu elementów z całości,
- trudności w orientacji w czasie (pory roku, dnia, godziny),
- trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur oraz wzorów, wadliwa wymowa (przekręcanie, przestawianie, notoryczne błędy gramatyczne),
- trudności w nauce czytania,
- nieustalona lateralizacja (oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki),
- mała sprawność manualna (wiązanie sznurowadeł, trzymanie nożyczek, sztućców),
- opóźnienie w orientacji w schemacie ciała
- w wieku wczesnoszkolnym (I-III klasa):
- utrzymywanie się i pogłębianie powyższych trudności,
- mała sprawność ruchowa – nie potrafi jeździć na dwukołowym rowerze, łyżwach, nartach, problemy z samoobsługą,
- utrzymująca się oburęczność,
- zaburzenia w koordynacji czynności ręki i oka,
- trudności w zapamiętywaniu nazw, dat, liczb, tabliczki mnożenia,
- mylenie liter,
- opuszczanie, przestawianie, dodawanie liter i sylab,
- trudności z pisownią,
- brzydkie pismo i rysunek.
Dziecko dyslektyczne w szkole – objawy przejawiane na przedmiotach szkolnych:
- język polski
- czytanie z małą ilością błędów, lecz w wolnym tempie,
- prymitywna technika czytania i niepełne rozumienie tekstu,
- bardzo szybkie tempo czytania, lecz z wieloma błędami, wynikające z domyślania się treści na podstawie kontekstu,
- słabe rozumienie tekstu i niechęć do czytania,
- nieprawidłowa pisownia pod względem ortograficznym mimo znajomości zasad poprawnej pisowni,
- niepoprawna pisownia związana z zaburzeniami rozwoju funkcji wzrokowo – przestrzennych,
- niepoprawna pisownia związana z zaburzeniami rozwoju funkcji słuchowo – językowych,
- trudności z opanowaniem poziomu graficznego pisma
-
matematyka
- odczytywanie liczb od prawej do lewej strony,
- mylenie znaków nierówności,
- trudności z przestrzenną organizacją zapisu działań „ w słupkach”,
- trudności z operowaniem długimi liczbami z wieloma zerami lub miejscami po przecinku,
- błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych,
- przestawianie cyfr,
- trudności z dodawaniem w pamięci, bez pomocy kartki papieru,
- nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów,
- odwrotne zapisywanie znaków nierówności,
- nieprawidłowe odczytywanie treści w zadaniach tekstowych,
- nieprawidłowe wykonywanie wykresów funkcji,
- trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną,
- niski poziom graficzny wykresów i rysunków
-
języki
obce
- trudności z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi ustnych,
- trudności z budowaniem wypowiedzi słownych,
- trudności z zapamiętywaniem słówek,
- trudności z odróżnianiem podobnych wyrazów,
- nieprawidłowa wymowa,
- trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę,
- kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej
-
biologia
- trudności z opanowaniem terminologii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie),
- roblemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków,
- trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biologicznych,
- trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji)
-
chemia
- nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych,
- problemy z opanowaniem terminologii (np. nazwy i symbole pierwiastków i związków chemicznych),
- trudności z zapamiętywaniem danych zorganizowanych przestrzennie (np. tablica Mendelejewa)
-
geografia
- trudności z czytaniem i rysowaniem map,
- trudności z organizacją w czasie i przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni; obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca…),
- trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych
-
historia
i wiedza o społeczeństwie
- trudności z zapamiętywaniem nazw i nazwisk,
- zła orientacja w czasie,
- trudności z orientacją na mapach historycznych
-
w-f
- trudności z opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe zorganizowane w czasie i przestrzeni),
- trudności w bieganiu, ćwiczeniach równoważnych,
- trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki (tenis ziemny i stołowy, siatkówka, koszykówka…),
- niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, windsurfing, snowboard…)
Trudności w pozaszkolnych rodzajach aktywności:
– trudności z wypowiadaniem się i artykulacją złożonych wyrazów ( spooneryzmy – przejęzyczenia, przekręcania nazwisk i nazw),
– trudności ze zautomatyzowaniem własnego podpisu,
– trudności z wypełnianiem formularzy,
– problemy z nauczeniem się prowadzenia samochodu,
– problemy z nauczeniem się układów tanecznych na kursie tańca.
– trudności z zapamiętaniem i dokładnym przekazaniem informacji odebranych przez telefon,
– trudności z płynnym wymienieniem wszystkich nazw miesięcy w prawidłowej oraz odwróconej kolejności.
– mylenie numerów, na przykład autobusów, takich jak 95 i 59, 6 i 9…
– mylenie kolejności cyfr przy wykręcaniu numeru telefonicznego,
– mylenie dat i godzin ( stad nieporozumienia towarzyskie),
– trudności z zapamiętaniem numerów telefonów, danych liczbowych.
– kłopoty z planowaniem, organizacją i zarządzaniem czasem, materiałami oraz zadaniami,
– trudności z odróżnianiem strony prawej od lewej,
– kłopoty z czytaniem mapy lub z orientowaniem się w nieznanym terenie.